Puur genieten - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marieke Lieshout - WaarBenJij.nu Puur genieten - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marieke Lieshout - WaarBenJij.nu

Puur genieten

Door: Marieke

Blijf op de hoogte en volg Marieke

11 Oktober 2015 | Suriname, Paramaribo

het is bijna niet te geloven dat ik hier al vijf weken ben wat de tijd gaat wel niet zo snel, te snel eigenlijk...

Waar zal ik eens beginnen, ik begin om te zeggen dat het weer helemaal goed gaat met mijn gezondheid. Ik kan weer volop genieten van de kindjes en van het prachtige land.

Nancy en ik hebben afgelopen weken heel veel van de stad Paramaribo gezien. We zijn samen naar fort zeelandia geweest, waar we een super interessant en mooie rondleiding hebben gehad. het was wel heel heftig want zelfs ik was er stil van kun je nagaan. Daarna hebben we lekker geluncht en zijn we daarna nog naar het onafhankelijkheidsplein en de kathedraal gegaan om foto's te maken. Het winkelen bevalt me ook erg goed. Lekker goedkoop en teveel leuke jurkjes. We zijn naar de shopping mall geweest op de fiets en we gaan regelmatig met de bus naar de stad om winkeltjes te kijken. Het uiteten is hier nog steeds te lekker. Vooral bij de waag heb ik te lekker gegeten. Maar onze eigen kookkunsten vallen ook goed in de smaak! ook zijn we begonnen met salsalessen, echt super leuk! dit doen we twee keer in de week en het is echt leuk.

Ook wij moesten er aan geloven, we hebben een fiets gekocht super makkelijk hadden we bedacht voor naar het werk of voor een boodschap. Ik was helemaal enthousiast en ging dat ook blij op men fiets zitten, dit was alleen van korte duur. Wat is het fietsen hier eng! auto's houden geen rekening met je, geen fietspaden, eenrichtingsverkeer, mannen die te vaak toeteren waar je zenuwachtig van word en als dat nog niet alles was moeten we ook nog aan de andere kant van de weg fietsen!

We zijn nu twee keer buiten de stad op pas geweest samen met Wim onze geweldige reisleider! De eerste keer zijn we met de auto over een brug geweest van 53 meter hoog best wel eng zeg maar, we kwamen toen aan bij het prachtige district Commewijne waar Win ons vanalles over heeft verteld. Afgelopen vrijdag heb ik een prachtige dag gehad. We begonnen onze reis op een bootje in de Surinaamse rivier vanuit daar gingen we dolfijnen spotten. En ja hoor ik heb ze gezien! Echt een super mooie en onvergetelijke ervaring. Daarna zijn we verder gevaren naar het meest noordelijke punt van Suriname genaamd braamspunt daar hebben we gewandeld en garnalen gegeten vers uit de zee. Het was wel heftig om te zien dat er daar zoveel armoede is. Kinderen hebben niet de mogelijkhied om naar school te gaan en de mensen moeten echt hard werken voor hun geld. Daarna zijn we verder gevaren naar het plaatsje rust en werk. Daar wonen bijna alleen maar Javanen. We hebben er super lekker gegeten bij mensen thuis. Het is jammer dat er bijna niks meer over is van de plantages. Vervolgens zijn we als laatste naar fort new Amsterdam geweest. Ook dit was erg mooi om te zien maar ook erg confronterend.

Verder geniet ik van het contact thuis. Krijg super lieve appjes van iederen en de facetime en Skype gesprekken met allemaal even gezellig! Het record van het langste gesprek staat op de naam van Bregje en Meike met 1:50. Ik heb geen last van heimwee omdat het werk wat we hier doen wel niet zo dankbaar is. Het is heerlijk om de kinderen zo te zien genieten! Nancy en ik houden het hier de komende maanden nog wel vol!

Dikke kus Marieke

  • 11 Oktober 2015 - 16:57

    Tante Ei:

    Ha Marie,
    Fijn te horen dat jij/ jullie het zo naar de zin hebben. Jij komt straks terug met een rugzak vol met ervaringen !
    Geniet er maar lekker van....times flights !
    En dat je daar je hobby( shoppen) ook nog uit kunt voeren, is toch maar mooi meegenomen""
    Nou meid, het ga je goed en tot schrijfs!
    Liefs tante Ei

  • 11 Oktober 2015 - 20:47

    Lisa:

    Leuk verhaaltje weer! Heerlijk om te lezen!
    Geniet ervan en tot Skype!

    Xxxxxxxxxx

  • 12 Oktober 2015 - 07:46

    Esther :

    Hey Marieke,

    Wat fijn dat je weer fit bent, en dat het zo goed bevalt. Lekker veel bekijken en ondernemen, om nooit meer te vergeten. Ik zeg lekker genieten.
    Ik lees de verhalen graag, wacht alweer met spanning op de volgende, haha.
    Lieve groetjes Xxx

  • 12 Oktober 2015 - 10:01

    Annemie :

    Fijn dat het weer goed met je gaat Groetjes Annemie

  • 12 Oktober 2015 - 21:28

    Geertje:

    Hoi lieve Marieke! Ik moest ineens aan jou en Nancy denken, en na even googelen had ik jullie al heeel snel gevonden! Kan ik jullie verhalen toch nog een beetje bijhouden (: Ik ben blij dat het goed gaat! Heel fijn om te lezen dat je zo geniet!

    Liefs, Geertje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marieke

Hoi Allemaal, de komende drie maanden zal ik vrijwilligerswerk gaan doen in Suriname, Paramaribo. Jullie kunnen mij via deze site volgen. Veel lees Plezier! X Marieke.

Actief sinds 24 Aug. 2015
Verslag gelezen: 239
Totaal aantal bezoekers 3846

Voorgaande reizen:

03 September 2015 - 02 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: